‘Jota de morir’ és el nou cant de Marala a la bella mort i per una vida nova
Selma Bruna (Sant Cugat), Clara Fiol (Palma) i Sandra Monfort (Pedreguer) canten a la mort per desmitificar-la i integrar-la a la vida i ho fan com les padrines silenciades: ficant-se la mort dins la boca, però perquè no les puguin fer callar
De la mà de la producció musical de Pau Vallvé i la producció sonora de Jordi Casadesús les 10 peces del nou disc combinen sons sintètics amb instruments tradicionals al servei de les tres veus femenines principals
Ara, Marala es disposa a tornar als escenaris per presentar el seu nou treball discogràfic a Manresa, Girona, Esplugues de Llobregat, Castelló, Mallorca, Madrid o València, entre altres ciutats encara per confirmar
Marala són tres veus. Les veus de Selma Bruna, Clara Fiol i Sandra Monfort, tres virtuoses de la música que s’interessen per la tradició com una forma d’innovació més i que, en aquest projecte conjunt, canalitzen la ràbia de les veus femenines silenciades durant segles i tot reivindicant la cura en les seves cançons, es conxorxen en el compromís de no tornar a callar mai més. En marxa des del 2018 i després del prometedor debut ‘A trenc d’alba’ (U98 Music – 2020) i una gira de més de 60 concerts, presenten aquesta tardor el seu nou àlbum ‘Jota de morir’.
Les deu peces del nou disc són el resultat de la investigació que han dut a terme sobre el tractament de la mort en la música tradicional. Amarant-se de romanços, quartetes, balls de vetllatori, cançons de mort, cants de batre i altres elements del substrat illenc, valencià i principatí, Marala ha parit el repertori propi d’aquest segon disc. A ‘Jota de morir’, les artistes parteixen de la mort com un univers enorme i silenciat i en fan el paral·lelisme amb altres universos igualment inabastables i també silenciats: la música tradicional i la veu de les dones. Marala canten la mort amb voluntat d’integrar-la a la vida, desmitificar-la i retre-li homenatge, amb l’objectiu finalment de cantar-hi avui com hi han cantat sempre les padrines: ficant-la dins la boca, per no fer-la callar. És així com totes i cadascuna de les cançons repassen temàtiques transversals de la humanitat des d'una visió on la veu femenina pren el protagonisme. Així i tot, malgrat que aquesta particular visió on la destrucció és una constant des de l'inici de la humanitat, el trio té clar que un altre món és possible i que, malgrat tot, hi ha lloc per a l'esperança.
Amb la producció sonora de Jordi Casadesús i junt a Pau Vallvé a la producció musical, Marala aposten per fer de la tradició una nova forma d’innovació i amb ‘Jota de morir’ aconsegueixen un plaent equilibri entre referències, estructures i instruments tradicionals i un embolcall sonor on la síntesis i distorsió de sons i els apunts d’electrònica són tan encertats com executats amb mestressa.
Ara, amb el seu nou treball discogràfic al carrer, Marala torna als escenaris per presentar-ho en directe. D'aquesta manera, el trio visitarà diferents escenaris, ara com Manresa, Girona, Esplugues de Llobregat, Castelló, Madrid o València, entre molts altres encara per confirmar.