Carmen Xía presenta “La herida”, el tema que donarà títol al seu àlbum debut
El disc debut de Carmen Xía compta amb 11 produccions de Suzio Tarik i Enzoo Leep, col·laboració de Bittah de Tribade i una fórmula única de tradició i modernitat andalusa a cop de copla i rap
El 28 de febrer, dia fake d'Andalusia, Carmen Xía presenta el darrer single d’avançament, titulat com l’àlbum, i que resumeix els pilars de l’àlbum: les figures femenines i dissidents, Andalucía i el seu estereotip i les ferides físiques i emocionals
‘La Herida’, farcit de referències artístiques andaluses i femenines, estarà disponible en físic i digital el 18 de març i els preorders ja van a herida.ppf.cat
Escoltar CARMEN XÍA
Carmen Xía (La Isla de San Fernando, Cádiz) no és del tot nova en això i atresora amor i respecte pel cante, la copla, el quejío i Andalucía: “eternamente agradesía a las ancestrah, por convertir arte y doló en la memoria de mi tierra”. Va obrir fa temps la porta a l’escriptura, les tecles blanques i negres del piano i a escopir rimes com verí reactiu i ara diu que ja no la pot tancar.
També ens explica la Carmen Xía que “Andalucía és una ferida. Que l’art, com diu la Martirio, és una ferida. I que, finalment, ser dona i persona dissident en aquest món és també una ferida. Cadascuna de nosaltres sobreviu com pot als traumes que causa aquest món mitjançant les seves pròpies ferides. Les copleras intentaven sobreviure. El poble gitano intentava sobreviure. Les dones i les persones dissidents intentem sobreviure. Les artistes intentem sobreviure en un món dominat per l’home i el capital, però aixecat per les oprimides i sostingut pel patiment”. Bravo per la intro, millor no podia quedar al full promo del seu àlbum debut titulat, és clar, ‘La Herida’.
El nou single i darrer single d’avançament del disc es titula també “La Herida” i és un colp dur al ventre. “La Herida” neix al voltant del fanzine “Mujeres andaluzas que hacen la revolución”, d’Annie Knock i Virginia Pupillo, en el que es relata la història de 15 dones andaluses que d’una forma o altra han estat transgressores a la seva terra: treballadores del camp, “bruixes”, intel·lectuals, anarquistes, mestresses de casa... A més, “La Herida” dóna nom al disc perquè en aquest tema es conjuguen els tres pilars principals sobre els que s’articula el disc: el fet de ser dona o persona dissident, Andalucía i l’estereotip “andalús” i les herides físiques i emocionals com a motor artístic. La base musical s’agafa a una cançó de sega, cants de feinejar al camp que temps després el flamenc va fagocitar. Aquest en concret és interpretat per Dolores Valderrama, filla de Juanito Valderrama, que realitza una interpretació brillant que ve aquí samplejada.
ESCOLTAR "LA HERIDA"